Praktische informatie

De 14de editie van het Nederlands Speciaalbier Festival staat weer voor de deur! Het festival vindt traditiegetrouw plaats op de eerste zondag van mei, oftewel op zondag 7 mei 2017. Ter voorkoming van misverstanden kunt u zich uitsluitend via het inschrijfformulier op de website aanmelden. Ervaring leert dat de beschikbare plaatsen snel vergeven zijn, dus ben er snel bij want ‘vol is vol’.

Het festival in 2016 was vanwege de vele bezoekers, het mooie weer, de aanwezigheid van de vele brouwers en de gezellige sfeer een groot succes. Desondanks waren er enkele aandachtspunten, zoals de rijen voor het toilet, kassa en foodstands. Aan deze aandachtspunten wordt hard gewerkt. Graag zetten wij samen met u in 2017 een nog beter festival neer! Wij hopen van harte dat u zich aanmeldt.

Het festival
Het Nederlands Speciaalbier Festival is in de loop der jaren uitgegroeid tot festival van formaat waar bijna 50 Nederlandse brouwerijen hun speciaalbieren presenteren en bijna 5.000 bezoekers de speciaalbieren kunnen proeven. Ook dit jaar vindt het festival plaats op de Parade aan de voet van de Sint Jan in ’s-Hertogenbosch. Het festival is voor bezoekers van 12:00 uur tot 19:00 uur geopend.

De festivalbezoekers kunnen in de online voorverkoop een ticket kopen. Afgelopen jaar zijn alle beschikbare tickets verkocht. De prijs van het ticket is € 16,- (excl. fee). Met het ticket krijgen bezoekers toegang tot het festival, ontvangen zij een festivalglas met twee muntjes, het festivalboekje en gratis toegang tot de toiletvoorziening. Bij de kassa’s kunnen de bezoekers muntjes kopen. Met deze munten kunnen de bezoekers vervolgens bij u, de brouwers, hun festivalglas vol laten schenken. De kosten van een muntje bedraagt € 2,60 waarvan een gedeelte naar u als brouwer gaat.

Deelname brouwer
Deelname voor u als brouwer kost € 115,- (exclusief BTW). In ruil hiervoor krijgt u ruimte in een overdekte stand (minimaal 3×3 meter met vloer), water en elektriciteit (incl. verlengkabels). U krijgt daarbij per inschrijving twee bandjes. Op vertoon van dit bandje krijgt u toegang tot het festivalterrein, ontvangt u een lunchpakket (incl. koffie en thee) en kunt u gratis gebruik van de toiletvoorziening maken.
Per inschrijving krijgen twee personen toegang tot het terrein. Wilt u met meer personen in uw stand staan dan zijn hier kosten aan verbonden. Voor elk extra bandje betaalt u € 10,- met een maximum van drie. Deze drie ontvangen ook een lunchpakket (incl. koffie en thee) en mogen gratis gebruik van de toiletvoorziening maken. Het is niet toegestaan om met meer dan vijf personen per inschrijving in uw stand te staan.
De gemeente ziet er strikt op toe dat het maximaal aantal toegestane personen op het festivalterrein niet wordt overschreden. Personen zonder bandje of ticket hebben geen toegang tot het festivalterrein.

Met uw aanmelding gaat u akkoord met de algemene voorwaarden.

De stand bevat geen tafels, stoelen, koelkasten, tapinstallaties en dergelijke. U kunt deze benodigdheden zelf meenemen. We hebben aparte regels bij het zelf meebrengen van apparatuur, deze kunt u hier terug lezen. U kunt desgewenst voor eigen rekening materialen en apparatuur zoals taps, koelkasten, tafels, stoelen en dergelijke bestellen bij verhuurbedrijf Party Time. Bekijk de website voor een overzicht van de materialen . U kunt uw bestelling rechtstreeks mailen naar Marcel Kapteijns, marcel@partytime-verhuur.nl.
Als deelnemer aan het festival gelden voor bepaalde materialen en apparatuur gereduceerde tarieven. Geef bij uw bestelling duidelijk aan dat u deelneemt aan het Nederlands Speciaalbier Festival. Het verhuurbedrijf zorgt dat de bestelde materialen op de dag van het festival in uw stand voor u klaar staan.

Festivalboekje
Zoals aangegeven ontvangt elke festivalbezoeker een festivalboekje. In dit boekje staat naast een omschrijving van uw brouwerij en standnummer ook een overzicht van de bieren die u tijdens het festival schenkt. Het boekje is hierdoor een onmisbaar onderdeel voor elke bezoeker en wordt vaak als naslagwerk en aandenken mee naar huis genomen. Het is daarom belangrijk dat u deze informatie compleet en tijdig aanlevert.
Bij uw aanmelding wordt u verzocht een omschrijving van uw brouwerij en de bieren die u meeneemt op te geven. Indien deze informatie nog niet kunt aanleveren (omdat u bijvoorbeeld nog niet weet welke bieren u meeneemt) dan kunt u dit op een later moment, doch uiterlijk 1 maart 2017, doorgeven.

Bierloterij
Ook dit jaar wordt een loterij gehouden. Festivalbezoeker kunnen op het terrein lootjes kopen en kunnen hiermee leuke bierprijzen winnen. Wij zouden het erg waarderen als u hiervoor een bierpakket ter beschikking stelt.

Na uw aanmelding
Uiterlijk één week na uw aanmelding ontvangt u per mail een bevestiging van deelname. Vervolgens ontvangt u uiterlijk 24 april 2017 de laatste praktische informatie over deelname aan het festival.

Hierop vooruitlopend alvast enkele belangrijke zaken. De deelnemende brouwers worden zondag 7 mei 2017 tussen 10:00 uur en 10:30 uur verwacht om hun stand in te richten. Uw auto kunt u op deze dag voor eigen rekening parkeren op een nabij gelegen transferium of parkeergarage. Reserveren is niet nodig.

Na afloop van het festival
Om 19:00 uur sluit het festival en mag er geen bier meer getapt worden. Elke brouwer is verantwoordelijk voor het opruimen van het eigen afval. Wij zorgen voor voldoende afvalbakken. Alleen Keykeg waaruit de lucht is verwijderd mogen weggegooid worden in de vuilcontainer. Het is dus verboden om Keykeg die nog gevuld zijn met lucht achter te laten. Doet u dit wel, dan zijn we genoodzaakt een boete van € 100,- per Keykeg bij u in rekening te brengen. Uiteraard gaan wij er vanuit dat dit niet nodig is.

Wij hopen van harte dat ook dit jaar veel brouwers zich tijdens het festival gaan presenteren aan het publiek en laten zien hoe bijzonder en lekker het Nederlandse speciaalbier is! Voor vragen over de aanmelding kunt u een email sturen naar inschrijving@speciaalbierfestival.nl.

Met vriendelijke groet,

Het Nederlands Speciaalbier Festivalteam